Muqaddimah
ISLAM adalah nizam (sistem hidup) yang kamil (lengkap) dan syamil (menyeluruh). Islam terbina di atas asas yang kukuh. Islam terdiri daripada rukun-rukun yang besar hinggalah kepada cabang-cabang dan ranting-rantingnya yang kecil. Rukun, cabang dan ranting tertegak di atas asasnya dan saling perlu memerlu antara satu sama lain.
Islam umpama pokok, bermula daripada biji benih, kemudian mengeluarkan akar dan pucuk. Seterusnya ia membesar dan membentuk batang, dahan, cabang, ranting dan dedaun hingga menjadi sebatang pokok yang rendang, tegak dan kukuh. Namun, setiap helai daun berhubung terus dengan akarnya.
Islam bererti penyerahan diri
Islam juga bererti penyerahan diri sepenuhnya, tanpa sebarang bantahan atau pengecualian, kepada Allah Subhanahuwata’ala semata-mata. Implikasi daripada hakikat ini dengan tegasnya menyekat manusia daripada segala bentuk perhambaan kepada sesama hamba (manusia dan makhluk lain). Yang dikehendaki ialah perhambaan manusia hanya kepada Allah Subhanahuwata’ala Yang Maha Esa. Orang Mu’min hanya akan tunduk dan patuh kepada kekuasaan dan peraturan Allah dalam segenap urusan hidupnya.
Tugas utama para rasul
Tujuan utama Islam diturunkan ialah untuk memperbetulkan perhambaan manusia. Inilah juga tugas utama setiap Nabi dan Rasul. Nabi Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam didatangkan untuk mengembalikan seluruh manusia supaya patuh dan memperhambakan diri hanya kepada Allah Subhanahuwata’ala dan seterusnya mengukuhkan kedudukan syari’at Allah Subhanahuwata’ala di muka bumi supaya benar-benar berfungsi dalam mengatur kehidupan manusia.
Islam datang untuk membawa manusia supaya patuh kepada kekuasaan dan pemerintahan Allah Subhanahuwata’ala seperti alam ini yang berjalan atas landasan dan peraturan-Nya. Oleh kerana manusia adalah sebahagian daripada alam ini, manusia juga mestilah patuh kepada peraturan-Nya. Dengan itu barulah kehidupan menjadi harmoni, bahagia dan sejahtera.
Kehidupan yang terpancar daripada tauhid
Konsep Lailahaillallah ( لا اله الا الله ) membawa pengertian perhambaan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala di dalam kehidupan manusia. Kesan kalimah tauhid meliputi perasaan, tingkah laku, pegangan, konsep hidup dan segala amalan hidup manusia tanpa terpisah antara satu sama lain. ‘Aqidah tauhid yang betul akan meresapi dalam setiap aspek hidup sama sepertimana darah dan urat saraf yang mengalir ke seluruh bahagian tubuh manusia.
Kebebasan manusia
‘Aqidah tauhid merupakan pentafsiran yang menyeluruh tentang kewujudan dan kehidupan manusia. Inilah rupa bentuk ‘aqidah yang mesti disebatikan ke dalam jiwa manusia. Apabila hakikat ini jelas dan pentafsirannya ditegakkan dalam pemikiran manusia, hati manusia akan bersih daripada seluruh kepalsuan dan kekotoran. Maka, Lepas bebaslah manusia daripada segala ikatan lain kecuali ikatan dengan Allah Yang Maha Kuasa, Zat Yang Mutlak dan berkuasa penuh di alam ini. Hati manusia akan bebas daripada sebarang bentuk perhambaan selain daripada perhambaan kepada-Nya.
Apabila manusia membebaskan hatinya daripada beriman kepada yang lain kecuali kepada Allah Yang Maha Esa serta berpegang teguh dengannya, maka manusia akan bebas daripada sebarang konkongan ideologi lain. Pemikirannya hanya tertumpu kepada Allah Subhanahuwata’ala. Lenyaplah sebarang kekeliruan dan kekacauan yang menyesatkan manusia. Dia bebas daripada sebarang bentuk kemungkaran. Dia juga bebas daripada takut kepada kuasa-kuasa dunia yang cuba menghalangnya untuk mengabdikan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala semata-mata.
Masyarakat bertunjangkan pengabdian kepada Allah
Masyarakat Islam ialah masyarakat yang menterjemahkan tuntutan kalimah tauhid secara menyeluruh dalam kehidupan mereka.
Setiap cabang dan bidang kehidupan masyarakat Islam dikuasai dan diawasi sepenuhnya oleh asas tauhid yang kukuh. Semua tindakannya terbit daripada pancaran cahaya ‘aqidah. Setiap permasalahan hidupnya dibina atas perhambaan atau pengabdian kepada Allah Subhanahuwata’ala semata-mata.
Lailahaillallah ( لا اله الا الله ) merupakan ‘aqidah yang mampu mengangkat masyarakat Islam kepada suatu darjat yang paling tinggi dan mulia. ’Aqidah ini meletakkan masyarakat Islam dan anggota-anggotanya di tempat yang betul. ’Aqidah ini sentiasa membetul dan memperbaiki setiap langkah dan tindakan mereka dalam setiap keadaan, masa dan tempat. ’Aqidah ini merupakan tenaga penggerak yang sentiasa mengarahkan mereka kepada matlamat hidup yang suci dan jelas. ’Aqidah ini memimpin mereka untuk melalui jalan hidup yang terang dan selamat.
’Aqidah tauhid menolak jahiliah
Konsep Lailahaillallah ( لا اله الا الله ) atau hakikat pengesaan Allah sebenarnya menolak segala bentuk jahiliah sama ada berupa nilai, pemikiran atau pegangan hidup.
Lailahaillallah ( لا اله الا الله ) membina satu asas kepada cara hidup masyarakat Islam dalam setiap bidang dan urusan. Oleh itu, masyarakat yang praktik hidupnya tidak menterjemahkan tuntutan tauhid ini digolongkan sebagai masyarakat jahiliah. Jahiliah adalah satu penyusunan masyarakat yang menolak hukum-hukum dan peraturan-peraturan Allah Subhanahuwata’ala. Jahiliah melawan dan memusuhi Islam sebagai din atau cara hidup. Jahiliah merupakan musuh paling ketat kepada ‘aqidah Islam.
Sistem hidup jahiliah, pada hakikatnya, tidak menjadikan Allah sebagai Rabb dan Ilah walaupun mengakui ketuhanan Allah Subhanahuwata’ala. Sistem hidup jahiliah hanya mengikut kehendak dan keputusan hawa nafsu manusia serta berhakimkan taghut.
Masyarakat jahiliah juga adalah masyarakat yang mengamalkan ciri-ciri hidup yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam, yang tidak mengarahkan diri dan perhambaannya kepada Allah Subhanahuwata’ala semata-mata sama ada dalam i’itiqad, ibadat atau syariat yang merangkumi setiap aspek peraturan hidup.
Masyarakat jahiliah ialah masyarakat yang mengakui Islam tetapi praktik ubudiyah (pengabdian) dalam peraturan-peraturan dan perundangan hidupnya tidak kepada Allah Subhanahuwata’ala semata-mata. Masyarakat ini, walaupun berasa beri’tiqad kepada Allah Subhanahuwata’ala, tetapi secara sedar atau tidak sedar, amalan dan penguatkuasaan undang-undang, peraturan-peraturan dan nilai-nilai hidupnya bersumberkan selain daripada sumber Allah Subhanahuwata’ala.
Bentuk masyarakat yang dijelaskan di atas tidak diakui Islam sebagai masyarakat Islam. Islam tidak memandang kepada cogan kata, sepanduk dan laungan sahaja sedangkan hakikat kehidupan praktikal masyarakat itu diisi dengan sifat-sifat jahiliah.
Perlunya mengetahui hakikat jahiliah
Sesiapa yang ingin menghayati Islam dalam kehidupannya dan memperhambakan diri kepada Allah perlu sekali mengetahui hakikat jahiliah seperti diterangkan di atas. Yakni, jahiliah yang meliputi pemikiran, aliran, perancangan dan segala cacat cela serta bahayanya agar terselamat dan terpelihara daripada tipu dayanya.
Menanggalkan jahiliah
Manusia yang inginkan Islam mestilah menanggalkan diri dan memisahkan jiwa daripada cara hidup jahiliah. Dia hendaklah memulakan perjalanan hidup bersama Islam. Perjalanan hidup yang bebas daripada tekanan nilai jahiliah sama ada dalam bentuk konsep, adat istiadat, tradisi mahupun pimpinan.
Satu perkara yang penting, terutama di peringkat awal da’wah dan pendidikan untuk menghayati Islam, ialah manusia perlu membersih dan memutuskan jiwa daripada sebarang campur aduk dan pencemaran antara Islam dengan jahiliah. Da’wah Islam sekali-kali tidak menerima sebarang tolak ansur dengan jahiliah atau mematuhi jahiliah. Tidak pernah terdapat titik pertemuan di antara Islam dengan jahiliah. Yang dikehendaki ialah menanggalkan sepenuhnya suasana, adat, tradisi, pemikiran dan konsep jahiliah yang bercanggah dengan Islam. Juga yang dikehendaki ialah tertegak sepenuhnya pemahaman Islam dan praktik hidup Islam bawah pimpinan Islam, di mana seluruh ketaatan serta penglibatan tertumpu kepada Islam.
Kewujudan jahiliah melata
Jahiliah sekarang, dan pada setiap zaman, tetap menolak hukum Allah Subhanahuwata’ala. Ini antara cara mengenali jahiliah di setiap tempat, keadaan dan jenis masyarakat. Jahiliah berada dalam segenap kemajuan dunia sama ada dalam pemikiran, politik, sosial mahupun ekonomi. Apabila manusia enggan menghubungkan diri dengan Allah Subhanahuwata’ala, maka di situ terdapat jahiliah. Dewasa ini manusia telah dikongkong oleh jahiliah yang amat pekat sehingga perkara yang dianggap sebagai aktiviti Islam pun diasaskan atas jahiliah.
Jahiliah menolak hukum Allah
Dalam al-Quran, Allah Subhanahuwata’ala menjelaskan bahawa orang Arab jahiliah memang mengetahui dan mengakui Allah Subhanahuwata’ala sebagai Pencipta dan Pentadbir segala sesuatu, tetapi mereka menolak peraturan dan hukum Allah Subhanahuwata’ala dalam urusan hidup.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَلَئِن سَأَلۡتَهُم مَّنۡ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُۚ قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِۚ بَلۡ أَكۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ
Sesungguhnya sekiranya engkau (Muhammad) bertanyakan mereka: Siapakah yang menjadikan langit dan bumi, nescaya mereka akan menjawab: Allah. Katakanlah: Segala puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. (Surah Luqman : 25)
قُلۡ مَن يَرۡزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ أَمَّن يَمۡلِكُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَٰرَ وَمَن يُخۡرِجُ ٱلۡحَيَّ مِنَ ٱلۡمَيِّتِ وَيُخۡرِجُ ٱلۡمَيِّتَ مِنَ ٱلۡحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَيَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ
Katakanlah (Muhammad): Siapakah yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang berkuasa menciptakan pendengaran dan penglihatan, atau siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, dan siapakah mengatur segala urusan? Maka mereka menjawab: Allah. Maka katakanlah: Kenapakah kamu tidak bertaqwa (kepada Allah)? (Surah Yunus : 31)
Golongan jahiliah mengakui hakikat ketuhanan tetapi mereka tidak mengikuti apa yang mereka akui. Mereka memperhambakan diri kepada ilah-ilah (termasuk isme-isme) selain Allah Subhanahuwata’ala. Mereka mengetahui Allah Subhanahuwata’ala tetapi tidak melaksanakan syariat-Nya dalam realiti kehidupan.
Syariat dan aqidah tidak boleh dipisahkan
Persoalan syariat tidak boleh dipisahkan dengan persoalan asas aqidah. Kata pemutus atau garis pemisah ialah sama ada berhukum dengan syariat Allah Subhanahuwata’ala atau disifatkan sebagai jahiliah. Jika manusia ikhlas beriman dengan Allah Subhanahuwata’ala dan bertekad menerima Uluhiyah Allah Subhanahuwata’ala, sudah tentu dia menerima hakimiyah (pemerintahan) Allah Subhanahuwata’ala. Allah Subhanahuwata’ala Pencipta dan Pemilik kepada alam semesta. Allah Subhanahuwata’ala penentu hukum dan undang-undang. Dialah yang patut ditaati dan syariat-Nya sahaja yang wajib dipatuhi. Jika tidak, akan lahirlah jahiliah dan tertegaklah hukum-hukum yang mengikut hawa nafsu.
Islam diturunkan untuk memastikan bahawa hanya satu sahaja tali penghubung yang menghubungkan manusia dengan Allah Subhanahuwata’ala. Apabila terputus tali ini maka tidak terdapat tali lain lagi yang dapat menghubungkan manusia dengan Allah Subhanahuwata’ala dengan hubungan yang suci, tinggi dan mulia. Tali itu ialah Islam.
Jalan untuk menegakkan masyarakat Islam
Masyarakat Islam bukan satu khayalan. Masyarakat Islam contoh telah pun wujud dan terbentuk secara praktik pada zaman Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Tenaga pembentukannya tidak lain melainkan aqidah at-Tauhid di bawah panji LailahaIllallah ( لا اله الا الله ). Aqidah inilah yang dibawakan baginda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam mengikut arahan Allah Subhanahuwata’ala.
Jalan yang bertitik-tolak dengan kalimah Lailahaillallah
( لا اله الا الله ) adalah jalan yang dilalui oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan para sahabat Radhiallahu’anhu. Walaupun jalan ini menempuh pelbagai kesusahan, rintangan dan kesakitan, Allah Subhanahuwata’ala Yang Maha Bijaksana tidaklah bermaksud untuk menyiksa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan orang mu’min. Allah Sallallahu’alaihiwasallam Maha Mengetahui bahawa itulah satu-satunya jalan untuk menegakkan masyarakat Islam yang mematuhi Allah Subhanahuwata’ala. Jalan inilah yang dapat membersihkan bumi Allah Subhanahuwata’ala daripada taghut. Bumi ini tidak akan bersih untuk Allah Subhanahuwata’ala semata-mata melainkan apabila konsep LailahaIllallah menjadi penghayatan hidup manusia seluruhnya.
Manusia adalah hamba Allah Subhanahuwata’ala. Manusia tidak akan menjadi hamba Allah Subhanahuwata’ala yang sebenarnya melainkan apabila dia tunduk dan patuh kepada perintah Allah dengan memegang panji Lailahaillallah. Bagi hamba Allah yang hakiki, tiada kekuasaan selain kekuasaan Allah Subhanahuwata’ala, tiada syariat selain syariat Allah Subhanahuwata’ala dan tiada kepatuhan selain kepatuhan kepada Allah Subhanahuwata’ala. Hamba seperti inilah yang membentuk masyarakat Islam dan bangsa Islam yang menghapuskan perbezaan warna kulit, di mana semua manusia hidup di bawah panji-panji Allah Subhanahuwata’ala.
Menentang arus jahiliah
Jahiliah telah sekian lama berakar umbi dan bertapak kukuh dalam kehidupan masyarakat. Jahiliah tidak sekadar menjelma dalam bentuk teori. Jahiliah menjelma dalam bentuk gerakan kemasyarakatan. Oleh itu usaha-usaha untuk menentang dan menghapuskannya tidak boleh sekadar teori, bahkan memerlukan kesungguhan dan persediaan yang meliputi segenap bidang. Ia juga memerlukan penyusunan yang rapi dan usaha-usaha yang berterusan. Dengan cara ini, InsyaAllah jahiliah yang luas dan berkembang itu dapat dilumpuh dan dihapuskan.
Penutup
Masyarakat Islam hanya akan terbentuk apabila konsep Lailahaillallah disebatikan dalam jiwa individu dan anggota-anggota masyarakat.
Masyarakat Islam tidak akan lahir selagi mana satu golongan manusia tidak terbentuk terlebih dahulu melalui proses keimanan yang mengikrarkan Lailahaillallah. Proses imaniyah ini sajalah yang dapat melahirkan ‘ubudiyah kepada Allah Subhanahuwata’ala. ‘Ubudiyah ini merangkumi i’tiqad, ibadat, syariat dan peraturan hidup yang benar-benar berfungsi lagi praktikal dalam semua suasana dan amalan. Proses imaniyah ini mampu membersihkan hati dan jiwa daripada sebarang bentuk perhambaan selain daripada perhambaan kepada Allah Subhanahuwata’ala. Proses imaniyah ini akan mengawasi manusia daripada bermatlamatkan yang lain daripada Allah Subhanahuwata’ala. Proses imaniyah ini akan melahirkan manusia yang menghayati Islam sebagai din dan menolak segala bentuk jahiliah.
Jika pada permulaan Islam iman menjadi tenaga pembangunnya, maka sudah pasti iman jugalah yang akan membangunkan masyarakat Islam pada hari ini.
In response to: KONSEP LAILAHAILLALLAH ( لا اله الا الله ) SEBAGAI SATU CARA HIDUP
Suheil: Kenapa skrg tak boleh print pdf…
Editorial: Alhamdulillah, butang PDF dan PRINT telah dipasang.