Syarah Usul Ke-5
Keputusan pimpinan dalam organisasi wajib dilaksanakan dalam perkara maslahat, yang tiada nas atau ada nas tetapi mempunyai berbagai tafsiran
وَرَأْيُ الإِمَاْمِ وَنِاْئِبُهُ فِيْمَا لاَ نَصَّ فِيْهِ، وَفِيْمَا يَحْتَمِلُ وُجُوْهًا عِدَّةً وَفِيْ المَصَاْلحِ المُرْسَلَةِ , مَعْمُوْلٌ بِهِ مَا لَمْ يَصْطَدِمْ بِقَاْعِدَةٍ شَرْعِيَّةٍ, وَقَدْ يَتَغَيَّرُ بِحَسْبِ الظُّرُوْفِ وَالعُرْفِ وَالعَاْدَاْتِ٬ وَالأَصْلُ فِيْ اْلعِبَاْدَاْتِ التَّعَبُّدُ دُوْنَ الالْتِفَاْتِ إِلَى المَعَانِيْ٬ وَفِيْ العَاْدِيَاْتِ الالتِفَاْتُ إِلَى الأَسْرَاْرِ وَالْحِكَمِ وَاْلمَقَاْصِدِ
Pendapat Imam atau Naibnya dalam perkara yang tidak ada nas, yang boleh menerima andaian pelbagai segi dan yang berhubung dengan masalih al-mursalah boleh diterima sekiranya tidak bertentangan dengan kaedah-kaedah syara’. Kadang-kadang ia berubah menurut keadaan, uruf dan adat. Asal pada ibadat ialah ta’abbud tanpa melihat kepada makna-makna. Dan asal pada adat ialah melihat kepada rahsia, hikmah dan tujuan.