Syarah Usul Ke-19
Tiada pertembungan diantara Syarak dan ilmu Sains yang sahih.
وَقَدْ يَتَنَاوَلُ كُلٌّ مِنَ النَّظَرِ الشَّرْعِيِّ وَالنَّظَرِ الْعَقْلِيِّ مَا لاَ يَدْخُلُ فِيْ دَائِرَةِ الآخَرِ٬وَلَكِنَّهُمَا لَنْ يَخْتَلِفَا فِي القَطْعِيِّ٬فَلَن تَصْطَدِمَ حَقِيْقَةٌ عِلْمِيَّةٌ صَحِيْحَةٌ بِقَاعِدَةٍ شَرْعِيَّةٍ ثَابِتَةٍ، وَيُؤَوَّلُ الظَّنِّيُّ مِنْهُمَا لِيَتَّفِقَ مَعَ القَطْعِيِّ٬ فَإِنْ كَانَا ظَنِّيَيْنِ فَالنَّظَرُ الشَّرْعِيُّ أَوْلَى بِالاتِّبَاعِ حَتَّى يَثْبُتَ العَقْلِيُّ أَوْ يَنْهَارُ
Boleh jadi perkara yang diteliti oleh pandangan syara’ tidak termasuk ke dalam perkara yang diteliti oleh pandangan aqal, begitu juga sebaliknya. Sungguh pun demikian, pandangan syara’ dan pandangan aqal tidak bercanggah dalam perkara yang qath’i (muktamad dan putus). Hakikat ilmiah yang sahih tidak bertentangan dengan kaedah syara’ yang tsabit. Perkara dzanni, daripada kedua-duanya boleh ditakwilkan, agar bersesuaian dengan perkara qath’i. Sekiranya pandangan syara’ dan pandangan aqal masih berada di peringkat dzann, maka pandangan syara’lah yang lebih utama untuk diterima. Hinggalah pandangan aqal dapat mentsabitkan kebenarannya atau ia akan gugur dengan sendirinya.