(Hadits kedua daripada Himpunan Hadits Arba’in susunan Imam Nawawi)
عَنْ عُمَرَ أَيْضًا قَالَ: ” بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ذَاتَ يَوْمٍ، إذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ، شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعْرِ، لَا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ، وَلَا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ. حَتَّى جَلَسَ إلَى النَّبِيِّ . فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إلَى رُكْبَتَيْهِ، وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخْذَيْهِ، وَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنْ الْإِسْلَامِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ، وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ، وَتَصُومَ رَمَضَانَ، وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إنْ اسْتَطَعْت إلَيْهِ سَبِيلًا. قَالَ: صَدَقْت . فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ! قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِيمَانِ. قَالَ: أَنْ تُؤْمِنَ بِاَللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ. قَالَ: صَدَقْت. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِحْسَانِ. قَالَ: أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّك تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ السَّاعَةِ. قَالَ: مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَاتِهَا؟ قَالَ: أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا، وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ. ثُمَّ انْطَلَقَ، فَلَبِثْنَا مَلِيًّا، ثُمَّ قَالَ: يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنْ السَّائِلُ؟. قَلَتْ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ: فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ “. (رواه مسلم)
DARIPADA Saidina Umar Radhiallahu’anhu, katanya: Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pada suatu hari, tiba-tiba muncul di dalam majlis itu seorang lelaki yang berpakaian serba putih, berambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu dia duduk bersama Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua peha Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, lalu ia berkata: Ya Muhammad, khabarkan kepadaku tentang Islam?Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Islam itu ialah kamu bersaksi (bersyahadah) bahawa tiada ilah melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu adalah Rasul Allah, dan hendaklah kamu mendirikan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah jika kamu mampu mengerjakannya.
Lelaki itu berkata: Benar katamu.
(Berkata Umar Radhiallahu’anhu : Kami merasa hairan kepada tingkah laku lelaki itu, dia yang bertanya dan dia pula yang membenarkannya)
Lelaki itu berkata lagi: Khabarkanlah kepada ku tentang iman?
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam menjawab: Hendaklah kamu beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhirat dan hendaklah engkau beriman kepada takdir Allah yang baik dan yang buruk.
Lelaki itu berkata: Benar katamu!
Lelaki itu berkata lagi: Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan?
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Hendaklah kamu beribadah kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Sekiranya kamu tidak dapat melihat-Nya sesungguhnya Allah sentiasa melihat kamu.
Lelaki itu berkata lagi: Khabarkan kepadaku tentang hari kiamat?.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam menjawab: Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui daripada orang yang bertanya.
Lelaki itu berkata lagi: Khabarkan kepadaku tentang tanda-tandanya?
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya, apabila engkau melihat orang tidak berkasut, tidak berpakaian, pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi.
Kemudian beredar keluar lelaki itu daripada majlis tersebut.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Tahukan anda wahai Umar siapakah orang yang menyoal tadi?
Aku (Umar) menjawab : Allah dan Rasul-Nya jua lebih mengetahui.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Itulah Jibril yang telah mendatangi aku untuk mengajarkan kamu pelajaran tentang din kamu.
(Hadits Riwayat Muslim)
Maksud Kalimah
إذْ طَلَعَ : Tiba-tiba muncul. Huruf (إذْ) adalah huruf yang menunjukkan berlaku secara tiba-tiba, maknanya: Datang menuju ke arah kami secara tiba-tiba.
وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخْذَيْهِ، : Dan meletakkan dua tapak tangan di atas dua pehanya. Maksudnya, pehanya sendiri seperti keadaan orang yang beradab. Di dalam riwayat an-Nasa-i disebut (وضع يديه على ركبتي النبي صلى الله عليه وسلم) maknanya, maka dia meletakkan kedua tangannya di atas kedua-dua lutut Nabi. Riwayat pertama adalah lebih sahih dan lebih masyhur.
أَخْبِرْنِي عَنْ الْإِسْلَامِ : Ceritakan kepadaku tentang Islam. Maksudnya, tentang hakikat Islam dan amalan-amalannya dari sudut syara’. Inilah juga maksud daripada kata-katanya: ceritakan kepadaku tentang iman dan ihsan.
فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ : Kami merasa hairan terhadapnya: dia bertanya dan dia juga yang membenarkannya. Maksudnya, kami merasa hairan dengan keadaannya, di mana dia bertanya dengan soalan yang menunjukkan bahawa dia adalah seorang yang arif, bijaksana dan pembenar. Atau kami merasa hairan kerana soalannya itu menunjukkan beliau adalah seorang yang jahil dan pembenarannya menunjukkan beliau arif tentang masalah yang ditanya.
أَنْ تُؤْمِنَ بِاَللَّهِ : Bahawa kamu beriman dengan Allah. Iman dari segi bahasa ialah membenar (tasdiq) dan memutuskan (jazam) di dalam hati. Dari segi syara’ pula ialah membenarkan apa yang disebut di dalam hadits di atas.
فَأَخْبِرْنِي عَنْ السَّاعَةِ : Ceritakan kepadaku tentang kiamat. Maksudnya, ceritakan kepadaku waktu berlakunya hari kiamat.
أَمَارَاتِهَا : Tanda-tanda, iaitu alamat: Yang dikehendaki di sini ialah tanda-tanda yang berlaku sebelum kiamat.
أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا : Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya. Maksudnya, tuannya yang perempuan. Di dalam satu riwayat yang lain di sebut (ربها) iaitu tuannya yang lelaki. Makna yang dikehendaki di sini ialah: Di antara tanda-tanda kiamat ialah banyaknya berlaku pemeliharaan hamba wanita dan hubungan jenis dengan mereka berdasarkan hukum perhambaan. Kemudian mereka (hamba-hamba perempuan) melahirkan anak-anak yang mana anak-anak tersebut adalah merdeka seperti bapa-bapa mereka. Kedudukan anak-anak hamba perempuan yang lahir daripada tuannya adalah sama dengan tuannya, kerana hak milik si ayah akan menjadi warisan dan milik si anak. Oleh sebab itu, dia menjadi tuan kepada hamba perempuan tersebut (ibunya) dari sudut ini.
Pandangan lain pula berpendapat, ia adalah kinayah tentang banyaknya berlaku penderhakaan anak-anak sehingga seorang bapa takut kepada anaknya sendiri sepertimana takutnya seorang hamba kepada tuannya. Ungkapan ini membayangkan banyaknya berlaku kerosakan di akhir zaman dan suasana yang tidak tenteram.
يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ : Berlumba-lumba membina bangunan. Maksudnya, mereka membina binaan yang tinggi kerana berbangga-bangga dan riya’.
فَلَبِثْت مَلِيًّا : Maka ataupun menunggu beberapa hari. Maksudnya, aku menunggu dalam waktu yang lama. Maksud di sini ialah aku menghilang diri daripada Nabi Sallallahu’alaihiwasallam selama tiga malam sebagaimana yang disebut di dalam riwayat yang lain. Kemudian aku menemui Baginda Sallallahu’alaihiwasallam.
Keterangan hadits
- Hadits ini sangat berharga kerana mencakupi amalan zahir dan batin.
- Hadits ini juga menjadi tempat merujuk bagi semua ilmu syari’at. Oleh sebab itu hadits ini menjadi induk ilmu sunnah.
- Hadits ini menunjukkan satu kecontohan berpakaian baik, berperilaku baik dan bersih ketika mendatangi ulama’, orang terhormat atau penguasa. Ini kerana Jibril datang untuk mengajarkan din kepada manusia dalam keadaan sebegitu.
- Islam merangkumi ibadah yang melibatkan tubuh badan, lisan dan harta.
- Iman melibatkan membenar dan menetapkan dalam hati terhadap prinsip-prinsip keimanan.
- Ihsan adalah satu tingkatan hubungan yang tinggi dengan Allah Subhanahuwata’ala.
- Hadits ini menunjukkan ilmu Allah tidak akan dapat dijangkau oleh makhluk.
- Hadits ini menjelaskan tanda-tanda kedatangan hari kiamat.
- Malaikat Jilbril adalah utusan Allah yang ditugaskan untuk mengajar Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam.
Pengajaran
- Din lslam adalah din Rabbani, yakni din yang datang daripada Allah Subhanahuwata’ala sendiri. la bukan ciptaan akal manusia yang cetek. Oleh kerana ia datang daripada Pencipta manusia, maka ia amat sesuai untuk dianuti oleh seluruh manusia di setiap tempat dan zaman.
- Hadits ini menerangkan tiga tunggak bagi din, iaitu rukun lslam, rukun iman dan ihsan.
- Rukun atau prinsip asas bagi lslam ialah lima perkara iaitu:
- Mengucap dua kalimah syahadah
- Mendirikan solat lima waktu
- Membayar zakat
- Berpuasa di bulan Ramadhan
- Mengerjakan haji di Baitullahilharam.
- Rukun atau prinsip asas bagi lman ialah enam perkara iaitu:
- Beriman kepada Allah
- Beriman kepada para malaikat
- Beriman kepada kitab-kitab
- Beriman kepada para Rasul
- Beriman kepada hari Kiamat
- Beriman dengan qadar baik dan buruk datang daripada Allah Subhanahuwata’ala.
- Ihsan adalah hubungan paling akrab dengan Allah Subhanahuwata’ala sehingga apabila seseorang hamba itu beribadah maka dilakukan dengan ikhlas, mengikut syara’ dan bersungguh-sungguh seolah-olah dia melihat Allah Subhanahuwata’ala.
- Kesempurnaan seorang mukmin akan tercapai apabila dia menunaikan segala rukun lslam dan tuntutannya, menyempurnakan semua rukun iman dan tuntutannya dan bersifat ihsan.
- lslam seseorang tidak akan sempurna jika hanya diambil dari segi zahir sahaja atau dari segi batin sahaja. Kesempurnaan lslam hanya akan terbukti apabila Islam diamalkan keseluruhannya.
- llmu dalam lslam mestilah dipelajari melalui guru atau murabbi dan berdasarkan sumber-sumber yang benar iaitu Al-Qur’an, As-Sunnah dan penulisan ulama’ muktabar. llmu din tidak boleh dipelajari melalui sumber-sumber yang lain seperti mimpi dan sebagainya.
- Seorang murid mestilah mempunyai adab-adab yang tinggi sebagaimana beradabnya Jibril ketika datang mengadap Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam untuk bertanya beberapa soalan tentang din. Demikian juga seorang guru mestilah mempunyai adab yang tinggi. Dia sewajibnya hanya mengajar atau menjawab soalan yang diketahui dan meninggalkan apa yang dia tidak tahu. Jika dia tidak tahu, maka tidak tercela baginya untuk berkata: “Saya tidak tahu”. Inilah tanda wara’ para ulama atau orang berilmu.
- Hari kiamat adalah peristiwa besar yang wajib diimani. Tiada seorang manusia pun yang tahu bila ia akan berlaku, hatta Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. la sebahagian daripada ilmu ghaib yang tidak diketahui kecuali oleh Allah Subhanahuwata’ala jua. Sesiapa yang mengaku tahu bilakah berlakunya kiamat, maka dia adalah pendusta.
- Walaupun tarikh kiamat tidak diketahui, namun ada beberapa tanda yang menunjukkan ia hampir tiba, antaranya ialah terjadi peristiwa seorang ibu melahirkan tuannya sendiri atau ibu menjadi hamba kepada anaknya.
- Di akhir zaman juga berlaku peristiwa di mana si miskin boleh bertukar menjadi hartawan yang kaya raya.